Úspěšná cesta ALBIXONu

18. 2. 2016

Úspěšná cesta ALBIXONu

Dalo by se říct, že historie společnosti ALBIXON začíná v okamžiku, kdy si jeden z bratrů Smetanových, budoucích majitelů firmy, chtěl splnit sen. Na tom by nebylo nic zvláštního, po roce 1989 si chtěl plnit sny snad každý. V tomto případě však nešlo o sen o vlastní firmě a úspěšném podnikání, nýbrž o vlastním bazénu.

Pan Smetana si bazén opravdu objednal a nechal instalovat. Pozorně s bratrem celý průběh prací sledovali a získali dojem, že jde o poměrně jednoduchou záležitost. V tom se sice nemýlili, ale když viděli výsledek, byli bohužel velmi zklamaní. Firma to prostě neuměla. Bratři Jaroslav a Libor Smetanovi, kteří doposud úspěšně spolupracovali při výrobě nábytku, pojali nový podnikatelský záměr. Nápad jim nedal spát, a tak začali v garáži rodičů vyrábět jedny z prvních bazénů v Československu. Poctivý přístup ke kvalitě a orientace na vlastní výrobu se jim vyplatily, protože poptávka po bazénech Albistone® a po službách, které k nim patřily, se neustále zvyšovala. Díky dobrému jménu na trhu firma rostla. V současné době je ALBIXON bazénovým specialistou číslo jedna v České republice. Je také největším výrobcem bazénového zastřešení v Evropě a expanduje na další kontinenty. Zajímalo nás, co je za tímto úspěchem, jak podnikání ovlivnilo jejich život, co jim firma dala nebo i vzala. Bratři Smetanovi jsou sehraný tým, a tak odpovídali společně.

Jaké byly začátky? S čím bylo potřeba zabojovat a co vám naopak pomohlo?

Někteří nás varovali, ale většinou i povzbuzovali. Měli jsme nápad a šlo nám to. Mávli jsme rukou nad dobře míněnými poznámkami o konkurenci a nelehké situaci na trhu a vidíte – možná trochu bláznivá odvaha se nám vyplatila. Bez ní bychom se nedostali tam, kde jsme. Hned v prvním roce jsme měli 70 zakázek a v dalším roce 150. Od té doby čísla rostla geometrickou řadou a my s nimi.

Byl to od začátku váš cíl, vybudovat takto velkou firmu? Nebo to postupem času vyplynulo ze situace?

Spíš to tak nějak vyplynulo samo. Jednou, to bylo po několika málo letech činnosti, jsme na firemním setkání řekli, že bychom chtěli dosáhnout na počet asi 50 lidí a stačilo by to. Jemně jsme byli upozorněni, že to půjde dost těžko, když je nás již stovka. Opravdu nás to překvapilo. Vnímali jsme, že rosteme. Uvědomili jsme si, že přestože všechny naše lidi známe jménem a jsme s nimi v těsném kontaktu, tak nám vůbec nedošlo, kolik už jich s námi spolupracuje. V sezoně u nás pracuje až 500 lidí a s mnohými spolupracujeme dlouhodobě i mimo ta nejrušnější období. Doufám, že se všemi máme stále podobně blízký vztah. Rozrůstáme se nejen sortimentem, ale i navazujícím servisem a službami, takže nás bude nejspíš ještě trochu přibývat. Navíc jsme se teď ohlédli i lehce jiným směrem. Abyste tohle všechno zvládli, prostě potřebujete být fit. V rámci vymýšlení zdravějšího jídelníčku jsme objevili goji. Tuto zázračnou „čínskou brusinku“ dnes dovážíme z pečlivě ověřených zdrojů. Jak pro sebe, tak pro zákazníky.

Proč se společnost jmenovala nejprve Albion a proč jste jméno změnili?

Název Albion se nám líbil a dlouho jsme byli spokojeni. Protože je to ale starý název pro Anglii, je poměrně často používaný a začali jsme mít problém, že si nás lidé pletli se společnostmi zabývajícími se něčím úplně jiným. Také začaly být problémy při získávání internetových domén a tak dále. Dlouho jsme s pomocí našich zaměstnanců vymýšleli nový název, ale nakonec jsme jednoduše přidali x a vznikl ALBIXON. Název se nám líbí. Uvažovali jsme i o změně grafiky a barevnosti loga, nicméně stačilo trochu upravit původní a stále skvěle funguje.

Které okamžiky či nápady považujete za důležité?

Takových okamžiků bylo několik. Asi nejdůležitější bylo, když jsme přišli s inovací způsobu, jakým dodáváme a přepravujeme bazénové zastřešení. Inspirovali jsme se u známého výrobce nábytku a naše věci jsme začali balit do boxů s tím, že do konečné podoby se složí až na místě. Můžeme tak přepravit najednou více boxů, snižují se nám náklady a ušetříme skladovací místo. Konkurenční firmy to od nás často kopírují. Velkou změnu přinesl i přechod z čistě zakázkové výroby na většinou typovou produkci. Zlomovým okamžikem určitě bylo, když jsme koupili areál bývalého ČKD Hořovice a zřídili zde naši práškovou lakovnu, která je největší svého druhu ve střední Evropě.Lakovna stále z 80 %  pracuje pro nás a zbylých 20 %  tvoří zakázky jiných firem. Nezastavujeme, jedeme 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.

Jaroslav Smetana našel zálibu v práci, ale nejen v ní. Zajímá se o zdravou výživu, myslivost a lov. Na svém kontě má již četnou řádku exotických trofejí – například ledního medvěda či lva. Je také vášnivým cestovatelem. Na prvním místě je ale jeho rodina

Libor Smetana je vášnivým rybářem, nejraději jezdí s partou přátel na ryby do Norska. Je milovníkem dobrého jídla, sportu a cestování. Co má ale nejraději? Svou rodinu

Jaroslav a Libor Smetanovi aktivně sledují všechny divize ALBIXONu

Jaké období pro vás bylo nejsložitější?

Náročný je každý den a již několikrát jsme měli pocit, že už toho máme dost. Není to ale tak jednoduché. Firma je jako věčné dítě a možná bychom si chvíli odpočinuli, ale pak by nám to začalo chybět.

Liší se nějak výrazně tuzemský a zahraniční trh? V čem asi nejvíc?

Rozhodně se liší. Zejména v tom, jaké vlastnosti a parametry zákazníci považují za důležité. V každé zemi propagujeme naše výrobky trochu jinak. V případě zastřešení zdůrazňujeme v Evropě energetické úspory a ochranu před nečistotami. Ale například na jihu USA, kde je jiné klima, nemusí řešit vytápění bazénu, ale kladou velký důraz na jiné funkce. Například na prevenci pádu dítěte do bazénu a ochranu před hmyzem. V Německu jsou zákazníci zase extrémně nároční na kvalitu provedení, což nám paradoxně velice ulehčuje situaci. Všechny naše produkty vyrábíme ve stejně vysoké kvalitě jako pro Německo, takže nemáme starosti s různou kvalitou pro různé trhy a všichni jsou spokojení.

Zastřešení bazénů je jedním z pilířů sortimentu

Kam půjdete dál?

Stále expandujeme do světa. V současné době jsme již etablovaní v 95 zemích. Soustřeďujeme se hlavně na Německo, Rakousko a Francii. Za velký úspěch považujeme, že jsme se zavedli i v USA a Kanadě. Všechny výrobky si můžete prohlédnout třeba v našem showroomu v Praze - Malé Chuchli . Naším novým dítětem je SKYTRIUM. Na terase nebo balkonu si můžete snadno vytvořit zimní zahradu nebo v suchu poslouchat déšť. Občas žertujeme, že bychom se chtěli dočkat toho, že při přeletu nad krajinou uvidíme nejen bazény s naším zastřešením v zahradách, ale i skytria připojená k bytům i domům.

Co vám do života firma přinesla? Co byste poradili všem začínajícím podnikatelům, kteří by chtěli dosáhnout stejného úspěchu?

Podnikání nám samozřejmě přineslo spoustu bezesných nocí, ale i radostí a neocenitelných zkušeností. Začít s podnikáním a zejména s originální výrobou nebylo nikdy jednoduché a v dnešní době je to možná ještě složitější. Kvůli narůstající nutné administrativě a různým vyhláškám a regulacím. Bohužel, v tom to mají podnikatelé v České republice opravdu těžké. Pokud ale máte chuť, energii a jasnou vizi, pak je to úžasné dobrodružství a všechny překážky se dají překonat. A je důležité věci vyrábět tak, jako byste je chtěli pro sebe.

SKYTRIUM poskytuje příjemný prostor pro relaxaci

Zpět

ZÁKAZNICKÁ LINKA
477 07 07 11
PO - PA : 8 - 18
Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. O cookies